Hem

#112 Andakt

Palmsöndag - Vägen till korset


Markus evangeliet 11:1-11

När de närmade sig Jerusalem och var vid Betfage och Betania vid Olivberget skickade han i väg två av sina lärjungar och sade till dem: »Gå bort till byn där framme. När ni kommer in i den hittar ni genast en ungåsna som står bunden där, en som ännu ingen har suttit på. Ta den och led hit den. Om någon frågar er vad ni gör, så svara: Herren behöver den, och han skall strax skicka tillbaka den.« De gav sig i väg och såg en ungåsna stå bunden ute på gatan vid en port, och de tog den. Några av dem som stod där frågade: »Vad gör ni? Tar ni åsnan?« Lärjungarna svarade som Jesus hade sagt, och då lät man dem gå. De ledde åsnan till Jesus och lade sina mantlar på den, och han satte sig upp på den. Och många bredde ut sina mantlar på vägen, andra strödde ut löv som de tog från träden runt om. Och de som gick före och de som följde efter ropade: » Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Välsignat vår fader Davids rike som nu kommer! Hosianna i höjden!« Så kom han in i Jerusalem och gick till templet. Och när han hade sett på allt vände han tillbaka till Betania med de tolv, eftersom det redan var sent.

Det är söndagen då stilla veckan börjar, söndagen som har namnet Palmsöndagen. Det är nu vi får möta Jesus när han börjar vägen till korset. Egentligen tänker jag att hans väg till korset har varit hela hans liv men det som kyrkoåret pekar på som en början för vägen till korset är när Jesus rider in på en åsna. Människorna som är där strör sina mantlar och palmblad framför honom och det ropas att nu kommer räddningen.

Det kan tyckas vara ett märkligt sätt räddningen kommer på, en åsna. Faktum är dock att när Jesus rider in på åsnan visar han vilken slags kung han är. Jesus är inte den vanliga sortens kung eftersom som vi inte ser attributen som vi tänker att en kung ska ha. En kung ska ha sin uniform så att man vet att han är kung. Det är samma tankesätt vi har idag då vi ser vår kung i Sverige, nog ska han allt ha någon uniform, kostym eller frack på sig eftersom det alltid finns en förväntan på hur en kung ska vara.

Förväntan då var att rida in på en häst med uniformen på för att visa att man hade makt. När Jesus nu kommer är det på en åsna och för oss idag är det märkligt eftersom åsnan inte visar makt utan är ett djur som vi driver med. Dock visste folket som strödde ut mantlar och palmblad att om en kungkom ridandes på en åsna visade det att kungen kom med fred. Jesus visar genom att rida in på en åsna att han kommer som kung med fred. När han red in gjorde han det med ödmjukhet.

Det kittlar mina tankar och mitt inre när jag börjar inse att Jesus som kung är fredens kung. Att ändra min bild av vad en kung är för något det är svårt och det utmanar mig. Samtidigt ger det mig lättnad över insikten att Jesus som är kung kommer med fred, han kommer för att försona, för att laga och för att hela. Efter att ha processat detta så inser jag att det är inte konstigt att folket står och ropar Hosianna (rädda) efter Jesus. De förstod på vilket sätt Jesus skulle möta dem på nämligen genom fred.

Det Jesus visar genom att rida in på åsnan gjorde att folket fattade att räddningen kunde komma med fred. Lika viktigt är det för oss idag att förstå att detta gäller för mig och för dig.
Jesus är din kung och han vill komma med räddning till dig genom att möta dig med fred.

Moa Nilsson Forsén